STATUTUL ASOCIAȚIEI „Societatea Română de Reabilitare Orală”
CAP. I. DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1. Organizația „Societatea Română de Reabilitare Orală”, denumită în prezentul statut Asociație, funcționează în baza prevederilor Ordonanței nr. 26/2000 cu modificările ulterioare, ca persoană juridică română, de drept privat, fără scop lucrativ sau patrimonial, independență și neguvernamentală.
Aceasta denumire va fi respectată în toate documentele, anunțurile, publicațiile și în relațiile cu toate instituțiile din țară și străinătate.
Art. 2. Asociația se constituie din cetățeni români.
Art. 3. Asociația are sediul în Mun. Iași, Jud. Iași, str. Mihail Kogălniceanu nr. 2.
Art. 4. Asociația este constituită pe perioadă nedeterminată.
CAP. II. SCOPUL ȘI OBIECTIVELE ASOCIAȚIEI
Art. 5. „Societatea Română de Reabilitare Orală” are ca scop în general crearea unui cadru de specialitate care să reunească în rândurile sale pe baza voinței libere a fiecărui candidat, medici specialiști în domeniul proteticii dentare, odontoterapiei, chirurgiei oro-maxilo-faciale, medici de specialitate conexă, cadre didactice, studenți, angajați ai Ministerului Sănătății sau ai altor ministere, precum și cadre medicale cu liberă practică, iar în special desfășurarea de activități de educație medicală a specialiștilor și societății civile și să contribuie la îmbunătățirea stării de sănătate a populației, eficienței și eficacității serviciilor oferite de asistența medicală stomatologică și optimizarea conducerii acestora.
Art.6. Pentru realizarea scopului său, Asociația are ca obiective:
- Apără şi reprezintă interesele membrilor săi, în raporturile cu structurile de putere, organisme, organizaţii şi instituţii naţionale şi internaţionale;
- Promovarea concepţiei integrative în formarea specialiştilor în domeniul reabilitării orale;
- Stimularea cercetării pe specialitaţi în vederea individualizării traiectoriilor ce guvernează derularea activitătii practice în domeniul reabilitarii orale, segment complet și complex al terapiei patologiei orale;
- Contribuţia la perfecţionarea continuă în vederea dobândirii cunoştinţelor în domeniul reabilitării orale ce reprezintă un sistem integrat, în strânsă relaţie cu organismul uman realizând cu acesta un tot unitar;
- Contribuie la o permanentă ameliorare a sănătăţii orale pe plan mondial, realizând o promovare în lumea întreagă a realizărilor ştiinţifice şi practice, promovând realizarea unei prevenţii individuale şi colective;
- Realizarea de granturi de cercetare cu profund impact practic și economic într-un domeniu complex;
- Realizarea de cursuri de formare profesională în scopul creşterii calităţii actului medical;
- Realizarea de conferinţe, seminarii, târguri şi alte activităţi adiacente acestora;
- Editează publicaţii, cataloage sau periodice pentru imagine sau promoţional;
- Editează publicaţii de specialitate şi poate realiza diverse mijloace de informare media;
- Poate înfiinţa, în condiţiile legii, mijloace de informare în interesul sectorului medical, social şi economic;
- Încheie parteneriate – acorduri de cooperare, cu structuri similare din ţară şi străinătate.
CAP. III. – MEMBRII ASOCIAȚIEI
Art. 7.Membrii Asociației sunt:
- membri fondatori – sunt persoanele fizice care au aderat la statut, la data înființării Asociației și care de drept se înscriu în categoria membrilor cotizanți, beneficiind de toate drepturile acestora. Membrii fondatori au drept de vot deliberativ.
- membri cotizanți/asociați – sunt membri cu drepturi depline, care au aderat la Asociație după momentul înființării acesteia și care beneficiază de drepturile și sunt ținuți de obligațiile prevăzute în prezentul statut. Membrii cotizanți au drept de vot deliberativ. Aceștia pot fi profesori, conferențiari, șefi de lucrări, medici primari, asistenți, preparatori, doctoranzi, rezidenți, medici specialiști, studenți.
- membri onorifici – care pot fi oameni de știință, personalități ale vieții culturale și politice, experți locali, naționali sau internaționali privind problema rromă, cadre didactice universitare, specialiști cu valoare profesională recunoscută. Votul membrilor onorifici este consultativ.
Art. 8. Membrii fondatori ai Asociației sunt următorii:
- Amariei Corneliu, cetăţean român, domiciliat în Mun. Constanța, Jud. Constanța
- Baciuț Grigore, cetăţean român, domiciliat în Mun. Cluj-Napoca, Jud.Cluj
- Bratu Dorin, cetăţean român, domiciliat în Mun. Timișoara, Jud. Timiș
- Bucur Alexandru, cetăţean român, domiciliat în Mun. București
- Câmpian Radu-Septimiu, cetăţean român, domiciliat în Mun. Cluj-Napoca, Jud. Cluj
- Cârligeriu Virgil, cetăţean român, domiciliat în Mun. Timișoara, Jud. Timiș
- Forna Norina-Consuela, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
- Ioniță Sergiu-Mihail, cetăţean român, domiciliat în Mun. București
- Maxim Adam, cetăţean român, domiciliat în Mun. Iași, Jud. Iași
- Mârțu Silvia, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
- Mercuț Veronica, cetăţean român, domiciliată în Mun. Craiova, jud. Dolj
- Pendefunda Valeria, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
- Popșor Sorin-Claudiu, cetăţean român, domiciliat în Mun. Tg. Mureș, jud. Mureș
- Silvaș Mihaela-Silvia, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
- Stanciu Dragoș, cetăţean român, domiciliat în Mun. București
- Suciu Mircea, cetăţean român, domiciliat în sat Sincraiu de Mureș, jud. Mureș
- Șerbănescu Alin, cetăţean român, domiciliat în Mun. Cluj-Napoca, jud. Cluj
- Tatarciuc Monica-Silvia, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
- Vițalariu Anca-Mihaela, cetăţean român, domiciliată în Mun. Iași, jud. Iași
Art. 9. Pot deveni membri ai Asociației:
- cetățenii români, care își asumă principiile Asociației și doresc să slujească scopurile pentru care a fost înființată Asociația, cu respectarea Regulamentului de Organizare și Funcționare și a hotărârilor emanate de la organele de conducere;
- organizații academice;
- instituții interesate în promovarea dezvoltării educației de reabilitare orală;
Art. 10. Al.1 Solicitarea de admitere în Asociație se depune în scris la sediul acesteia, urmând ca organele de conducere să se pronunțe în legătură cu aceasta în termen de 15 zile de la data depunerii.
Al.2 Calitatea de asociat poate fi retrasă de către Consiliul Director al Asociației în aceleași condiții, în cazul în care asociatul nu mai îndeplinește condițiile prevăzute în prezentul Statut sau nu respectă obligațiile statutare.
Art. 11. Membrii Asociației au următoarele drepturi:
- să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Asociației.
- să participe la dezbateri, la întocmirea documentelor și materialelor de pe ordinea de zi a Adunării Generale a Membrilor.
- să-și exprime punctul de vedere cu privire la măsurile ce urmează a fi luate și documentele supuse dezbaterii.
- să solicite motivat includerea unor probleme pe ordinea de zi a Adunării Generale să-și exprime voința prin vot asupra problemelor supuse dezbaterii.
- să aibă acces la toate informațiile ce privesc activitatea Asociației.
- să participe la toate acțiunile organizate de Asociație.
- să atace în justiție hotărârile Adunării Generale care încalcă prevederile legale sau ale prezentului statut.
- să propună și alte activități pentru interesul Asociației și al membrilor, să beneficieze de anumite servicii gratuite, în condițiile achitării integrale a cotizației.
Art. 12. Membrii Asociației au următoarele obligații:
- să respecte prevederile Statutului și hotărârile Adunării Generale.
- să participe la lucrările Adunării Generale.
- sa informeze Asociația asupra tuturor problemelor de importanță deosebită din cadrul domeniului de activitate
- să achite în termen cotizația lunara ce va fi stabilită prin hotărârea Adunării Generale.
- să-și aducă contribuția prin mijloace licite la realizarea scopului și obiectivelor Asociației.
- să nu facă declaratii publice care contravin hotărârilor Asociației sau care aduc atingere intereselor generale ale acesteia.
- să nu aducă prejudicii de ordin moral și material Asociației.
- să nu trateze în mod necorespunzator înțelegerile, convențiile legate de scopul Asociației.
Art. 13. Membrii Asociației pierd această calitate în următoarele cazuri:
- renunțare benevolă sau retragerea calității de membru. Renunțarea benevolă este permisă doar la sfârșitul anului calendaristic și trebuie precedată de o scrisoare către Președintele Asociației depusă înainte cu cel puțin 6 luni de încheierea anului.
- excludere. Un membru poate fi exclus din Asociație dacă tratează în mod necorespunzător problemele Asociației și dacă nu-și îndeplinește îndatoririle bănești nici după trei somații scrise adresate din partea organelor de conducere.
- încetarea existenței persoanei fizice sau juridice.
- ca urmare a devenirii de persoană nedemnă, conform legislației în vigoare.
Art. 14. Membrii care au pierdut această calitate o pot redobândi cu aprobarea Adunării Generale luată la cel puțin 6 luni de la excludere.
Art. 15. Asociații care se retrag sau sunt exclusi nu au nici un drept asupra patrimoniului Asociației, ei rămânând obligați să achite cotizațiile pe tot timpul cât au fost asociați.
Art. 16. Retragerea benevolă sau excluderea din Asociație se aprobă de către Adunarea Generală a membrilor în baza propunerii făcută de către Consiliul Director.
CAP. IV. ORGANELE DE CONDUCERE ALE ASOCIAȚIEI
Art. 17. Organele de conducere ale Asociației sunt:
- Adunarea Generală a Membrilor
- Consiliul Director
- Cenzorul
A. Adunarea generală a membrilor
Art. 18. Adunarea Generală a membrilor este organul suprem de conducere al Asociației și se compune din totalitatea asociatilor. Calitatea de membru da dreptul la un vot acordat din oficiu pentru toate persoanele fizice sau juridice înscrise. Neplata cotizației stabilite duce la pierderea exercitării dreptului de vot.
Art. 19. Adunarea Generală a membrilor se întrunește în sesiune ordinară o dată pe an, în cel mult trei luni de la încheierea anului financiar, sau ori de cate ori este necesar, în sesiune extraordinară.
Art. 20. Convocarea Adunării Generale a membrilor, în sesiune ordinară și extraordinară, se face de către Președinte sau la cererea a cel puțin o treime din numărul membrilor care compun Adunarea Generală sau a cel puțin 2/3 din numărul membrilor Consiliului Director, cu cel puțin 5 (cinci) zile înainte de data întrunirii.
Convocarea se face de către Președinte.
Cu această ocazie se comunică data, locul și ora desfășurării Adunării Generale, precum și ordinea de zi, cu precizarea tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor.
Când în ordinea de zi figurează propuneri de modificări ale Statutului Asociației, convocarea va cuprinde textul integral al propunerilor sau ce se va pune la dispoziție, celor interesați, la sediul Asociației. În acest caz înștiițarea asociaților se va face prin scrisoare recomandată și publicarea într-o publicație locală, iar în cazuri urgente prin orice mijloace care să asigure luarea la cunoștință a convocării.
Art. 21. Adunarea Generală este statutar constituită dacă sunt prezenți cel puțin jumătate plus unu din numărul total al membrilor.
Dacă la prima convocare nu se întrunește numărul statutar de membri, se va face o nouă convocare pentru o dată ce se va situa între a 7-a și a 15-a zi de la data stabilită în prima convocare, când Adunarea Generală se va considera legal constituită cu orice număr de membri prezenți.
Art. 22. Hotărârile Adunării Generale luate cu respectarea legii și a statutului sunt obligatorii pentru toți membrii Asociației, chiar dacă nu au luat parte la Adunare sau au votat împotrivă.
Art. 23. Adunarea Generală a membrilor este condusă de Președinte sau, în lipsa acestuia, de către un alt membru al Consiliului Director.
Hotărârile Adunării Generale a membrilor se iau prin vot deschis, cu votul a cel puțin jumătate plus unul din numărul celor prezenți, cu excepția celor care prevăd modificări ale Statutului, divizarea, fuziunea sau dizolvarea, pentru care se cere o majoritate plus unu din numărul membrilor Asociației.
Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii Adunării Generale, este interesat personal sau prin soțul sau, ascendenții sau descendenții săi, rudele în liniecolaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv, nu va putea lua parte la deliberare și nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții, este răspunzator de daunele cauzate Asociației, dacă fără votul său nu s-ar fi putut obține majoritatea cerută.
Asociații pot stabili, cu respectarea condițiilor de qvorum și majoritate statutare ca pentru anumite probleme, hotărârile să fie adoptate prin vot secret.
Lucrările Adunării Generale se consemnează într-un proces-verbal care va fi semnat de Consiliul Director al Asociației.
Hotărârile Adunării Generale, contrare legii, Actului Constitutiv sau dispozițiilor cuprise în Statut, pot fi atacate în justiție de către oricare dintre asociații care nu au luat parte la Adunarea Generală sau care au votat împotriva și au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de ședință, în termen de 15 zile de la data când au luat la cunoștinta despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședința, după caz.
Cererea de anulare se soluționeaza în Camera de Consiliu de către Judecătoria în circumscripția căreia Asociația își are sediul. Hotărârea instanței este supusă numai recursului.
Art. 24. Adunarea Generală are următoarele atribuții:
- dezbate și aproba raportul de activitate al Consiliului Director al Asociației și bugetul de venituri și cheltuieli
- aprobă strategia, obiectivele generale și programul de investiții ale Asociației pe perioada până la următoarea sesiune a Adunării Generale sau pe perioade mai lungi
- alege și revocă membrii Consiliului Director
- alege și revocă cenzorul
- alege Președintele
- alege Vicepreședinții
- alege Secretarul General
- decide asupra prestațiilor și cotizațiilor la care vor fi supuși asociații
- hotărăște cu privire la înființarea sau desființarea de filiale
- hotărăște cu privire la modificarea patrimoniului
- hotărăște cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea și lichidarea Asociației
- aprobă sau modifică bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, după analizarea rapoartelor Consiliului Director și a cenzorului
- aprobă însemnele (emblema, insigna, drapelul) și sigiliile Asociației
- solutionează contestațiile membrilor Asociației cu privire la hotărârile Consiliului Director referitoare la admiterea sau excluderea din Asociație
- descarcă de gestiune Consiliul Director
- stabilește nivelul indemnizațiilor Președintelui, Vicepreședintelui, Secretarului General și cenzorului.
B. Consiliul Director
Art. 25. În intervalul dintre Adunările Generale, conducerea activității Asociației este asigurată de către Consiliul Director ca organ colectiv de administrare. Consiliul Director se compune din 11 membri, aleși de către Adunarea Generală pe o perioada de 2 (doi) ani și un Președinte de onoare.
Consiliul Director este format din:
- Președinte – Forna Norina-Consuela
- Vicepreședinte – Campian Radu-Septimiu
- Vicepreședinte – Popsor Sorin-Claudiu
- Secretar General – Bosînceanu Dan
- Membru – Amariei Corneliu
- Membru – Bucur Alexandru
- Membru – Cirligeriu Virgil
- Membru – Mercuț Veronica
- Membru – Stanciu Dragos
- Membru – Șerbănescu Alin
- Membru – Suciu Mircea
- Președinte de onoare – Bratu Dorin
Art. 26. Activitatea Consiliului Director este coordonată de Președintele Asociației care este în același timp și Presedintele Consiliului Director.
Art. 27. Consiliul Director este responsabil pentru administrarea Generală a Asociației, realizarea scopului și obiectului de activitate al acesteia.
Art. 28. Consiliul Director are următoarele atribuții:
- asigură conducerea Asociației în intervalul dintre Adunările Generale, urmărește ducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunării Generale.
- administrează și gestionează patrimoniul Asociației și ia decizii în vederea gospodărârii fondurilor.
- stabilește tactica și modul de colaborare cu alte organizații neguvernamentale, cu autoritățile administrației publice locale și centrale pentru realizarea obiectivelor Asociației.
- asigură realizarea drepturilor și urmarește respectarea obligațiilor de către membrii asociați.
- analizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul financiar-contabil.
- supune anual aprobării Adunării Generale în cel mult 3 (trei) luni de la data încheierii exercițiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea Asociației, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program și proiectul de buget al Asociației pe anul următor.
- aproba structura de organizare, îndatoririle și responsabilitățile personalului Asociației pe compartimente, aprobă regulamentul de organizare și funcționare precum și cererile de înscriere de noi membri și propune Adunării Generale retragerea calității de asociat.
- decide primirea și excluderea de membri.
- hotărăște cu privire la schimbarea sediului Asociației.
Art. 29. Consiliul Director se întrunește la sediul Asociației în ședinte lunare sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Președintelui sau a Cenzorului/Comisiei de Cenzori sau la cererea a 1/3 dintre membrii Consiliului.
Art. 30. Dezbaterile Consiliului Director au loc conform ordinei de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de Președinte cu cel puțin 5 (cinci) zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței care se înscrie într-un registru special.
Art. 31. Consiliul director adoptă decizii prin vot deschis. Pentru validarea deciziilor este necesară prezența a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor Consiliului Director, iar deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenți.
Art. 32. În relațiile cu terții, Asociația este reprezentată de către Președinte sau, în limitele competențelor delegate, de Vicepreședinți sau de către Secretarul General. Conducerea operativă curentă și permanentă a Asociației, în perioada dintre întrunirile Consiliului Director va fi asigurată de către Președinte și Secretarul General.
Art. 33. Consiliul Director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcții executive, inclusive persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de Asociație pentru a exercita operațiunea de încheiere a actelor juridice în numele și pe seama Asociației și de a îndeplini orice alte atribuții prevăzute în Statut sau stabilite de Adunarea Generală.
Art. 33. Președintele Asociației este ales de Adunarea Generală pe o perioada de 2 (doi) ani. Președintele Asociației este în același timp și Președintele Consiliului Director. În exercitarea atribuțiilor ce-i revin, Președintele emite decizii.
Art. 34. Președintele Asociației îndeplinește următoarele atribuții:
- conduce lucrările Adunării Generale și ale Consiliului Director.
- prezintă rapoartele și informările privind activitatea Consiliului Director.
- reprezintă Asociația în relațiile cu persoanele fizice și juridice, romane sau străine, cu autoritățile și în fața instanțelor de judecată.
- poate delega o parte din atribuțiile sale, temporar sau permanent, Vicepreședintelui sau Secretarului General.
- stabilește sarcini pentru Vicepreședinte, Secretarul General și membri și controlează modul în care acestea sunt realizate.
- aprobă Regulamentul de Organizare și Funcționare, modalitățile de lucru, componenta comisiilor de lucru și alte regulamente.
- convoacă și prezidează Adunarea Generală a membrilor și Consiliul Director și propune problematica ce va face obiectul ordinii de zi.
- angajează patrimoniul Asociației, în limitele competenței stabilite de Consiliul Director.
- organizează acțiuni concrete pentru realizarea scopului și obiectivele Asociației.
- actionează pentru atragerea de noi membri.
- îndeplinește alte sarcini stabilite de Adunarea Generală și Consiliul Director.
Art. 35. În situația în care acesta absentează sau se afla în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile, Președintele este înlocuit de către Vicepreședinte.
Art. 36. Președintele coordonează punerea în practică a proiectelor Asociației și deleagă alte persoane pentru coordonarea unor astfel de proiecte.
Art. 37. Președintele reprezintă Asociația în materie juridică și extrajuridică.
Art. 38. Vicepreședintele Asociației este și Vicepreședinte al Consiliului Director. Acesta este ales de Adunarea Generală și îndeplinește, temporar sau permanent, o parte din atribuțiile Președintelui. Îndeplinește sarcinile fixate de Președinte și de Consiliul Director. Este înlocuitor de drept ai Președintelui în cazul în care acesta lipsește sau se afla în incapacitate de a-și exercita atribuțiile.
Art. 39. Activitatea de previzionare, organizare, analiză și conducere operativă a activității Asociației și a executivului va fi asigurată de catre Secretarul General, în limitele competențelor delegate de Președinte.
Art. 40. Secretarul General al Asociației răspunde de activitatea sa în fața Președintelui și în fața organelor de conducere ale organizației și are următoarele atribuții:
- coordonează activitățile curente ale Asociației, efectuează toate operațiunile cerute pentru aducerea la îndeplinire a obiectului de activitate al Asociației, în limita competentelor acordate de către Președinte.
- este membru al Consiliului Director, cu drept de vot deliberativ, și duce la îndeplinire hotărârile Consiliului Director și ale Adunării Generale.
- angajează personalul din executivul Asociației, respectând organigrama și numărul de posturi aprobat de Președinte și Consiliul Director, stabilește îndatoririle și responsabilitățile personalului.
- răspunde în fața Consiliului Director de activitățile desfășurate, de deciziile luate, de gestionarea mijloacelor financiare și materiale ale Asociației, are drept de semnătura în operațiunile financiare.
- stabilește îndatoririle și responsabilitățile personalului operativ pe compartimente, cu acordul Președintelui.
- întocmește proiectul planului anual de activități, organizează acțiuni concrete pentru realizarea scopului și obiectivelor Asociației.
- propune proiectele organigramei și structurii de personal ale Asociației.
- îndeplinește alte sarcini stabilite de Adunarea Generală, Consiliu Director și Președinte.
- exercită funcția de reprezentare a Asociației în limitele competentelor delegate.
- ține și arhivează, în condițiile prevăzute de lege, registrele Asociației.
Art. 41. Atribuțiile detaliate ale Consiliului Director, Președintelui și Secretarului General sunt stabilite prin Regulamentul de Organizare și Funcționare (R.O.F.).
Art. 42. Secretarul General conduce afacerile curente ale Asociației sub îndrumarea Președintelui.
Art. 43. Secretarul General al Asociației răspunde material, civil și penal, potrivit legii, față de Asociație.
C. Cenzorul – organul de control
Art. 44. Controlul activității financiare a Asociației se face de către un cenzor ales de Adunarea Generală, pe o perioada de doi ani.
Cenzorul Asociației este d-na Marciuc Nicoleta, domiciliată în Iași.
Art. 45. Cenzorul are următoarele atribuții principale:
- verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociației
- verifică lunar și ori de câte ori este nevoie gestiunea Asociației și propune recuperarea pagubelor constatate.
- verifică respectarea dispozițiilor legale cu privire la efectuarea operațiunilor financiar-contabile.
- verifică dacă bilanțul este legal întocmit.
- prezintă cel puțin o dată pe an o dare de seama privind activitatea Comisiei și situația financiară a Asociației.
- informează Consiliul Director asupra neregulilor constatate.
- la încheierea exercitiului economico-financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informațiilor prezentate de Consiliul Director asupra conturilor Asociației, a bilantului contabil și a contului de profit și pierderi, prezentând Adunării Generale un raport scris.
- la lichidarea Asociației controlează operațiunile de lichidare.
Art. 46. Cenzorul își desfașoară activitatea la sediul Asociației și ia decizii pe care le prezintă Consiliului Director și Adunării Generale. În cazul unor divergente, raportul se înaintează Adunării Generale.
Art. 47. Cenzorul poate convoca Adunarea Generală Extraordinară a asociaților, dacă aceasta nu a fost convocata de Consiliul Director, în cazul unor situații privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare.
Art. 48. Atribuăiile și modul de lucru al Cenzorului, precum și drepturile și obligațiile acestuia, se completează cu dispozițiile legale în acest sens.
Art. 49. Sunt incompatibile cu calitatea de cenzori, persoanele care primesc, sub orice altă formă pentru alte funcții decât cea de cenzor, un salariu sau o remunerație de la Asociație.
CAP. V. PATRIMONIUL ȘI VENITURILE ASOCIAȚIEI
Art. 50. Patrimoniul inițial al Asociației este fixat la suma de 1.500 de lei, depus la banca în contul Asociației, constituit din contribuții egale ale membrilor fondatori.
Art. 51. Sursele de finanțare ale Asociației sunt:
- taxe de înscriere și cotizații ale membrilor
- venituri realizate din activități desfășurate în condițiile legii și în baza statutului
- donații ale persoanelor fizice, persoanelor juridice cu capital public, privat sau mixt, legate testamentare etc.
- dobânzile rezultate din plasarea sumelor disponibile
- subvenții acordate de diferite instituții publice sau private
- alte încasări sau contribuții.
Toate donațiile și legatele se vor inscrie intr-un Registru special.
Art. 52. Încasările realizate de Asociație rămân la dispoziția sa. Destinația folosirii acestora se va aproba de Adunarea Generală, la propunerea Consiliului Director, prin execuția bugetară, conform legislației.
Exercițiul bugetar al Asociației începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie.
Art. 53. Gestionarea patrimoniului Asociației se va face cu respectarea prevederilor legale, adaptate în mod corespunzător statutului de organizație neguvernamentală și non-profit al Asociației.
Fondurile proprii ale Asociației pot fi atât în lei cât și în valută. Asociația poate deține active mobile și imobile în țară și în străinătate.
Art. 54. Pentru a realiza obiectivele prevăzute în Statut și pentru mărirea patrimoniului, Asociația poate achiziționa sau înstrăina bunuri, drepturi de autor, soft, know-how etc., asumându-și toate obligațiile și beneficiind de drepturile aferente acestor tranzacții.
Art. 55. Asociația poate înființa societăți comerciale.
Dividendele obtinute din activitatea societăților comerciale înființate se reinvestesc în aceleași societăți comerciale sau se folosesc pentru realizarea scopului Asociației.
Art. 56. Asociația poate desfășura și alte activități comerciale directe care au caracter accesoriu și sunt în stransă legatură cu scopul principal al acesteia.
CAP. VI. EXERCIȚIUL FINANCIAR
Art. 57. Exercițiul financiar al Asociației începe la 01 ianuarie și se termină la 31 decembrie al fiecărui an.
Primul exercitiu financiar va incepe la data începerii funcționării Asociației.
Art. 58. Sumele de bani aparținând Asociației vor fi depuse în contul acesteia deschis la bancă, iar bunurile vor fi inventariate în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 59. Asociația va ține contabilitatea operațiunilor și va întocmi la sfârșitul fiecărui exercițiu financiar următoarele documente:
- Bilanțul și contul de execuție ;
- Raport asupra activității Asociației pentru exercițiul încheiat ;
- Programul de activitate al Asociației și bugetul pe anul următor ;
- Alte documente prevăzute de legislația financiar-contabilă.
Art. 60. Evidența contabilă a Asociației se va ține în lei și valută, cu respectarea dispozițiilor speciale în materie.
CAP.VII. ASOCIEREA. FILIALE
Art. 61. Asociația poate stabili raporturi de afiliere, cooperare sau de asociere, cu alte organizații din țară, precum și cu organizații similare din străinătate, pentru atingerea scopului și desfășurarea de activități de interes comun.
Art. 62. Asociația își desfășoară activitatea pe teritoriul statului român. Ea își poate constitui filiale în țară și străinătate, ca structuri teritoriale, cu un număr de minimum trei membri. Filiala are organe de conducere proprii și patrimoniu distinct de al Asociației.
Filiala este o entitate juridică distinctă, putând încheia acte juridice în nume propriu de administrare sau conservare numai în condițiile stabilite de Asociație prin Actul constitutiv al filialei. Filiala poate încheia acte juridice de dispoziție în numele și pe seama Asociației numai în baza hotărârii prealabile a Consiliului Director al Asociației. Constituirea și desființarea filialelor se aprobă de Adunarea Generală a Asociației, la propunerea Președintelui.
CAP.VIII. RELAȚIILE CU AUTORITĂȚILE PUBLICE
Art. 63. Asociația inițiază și sprijină realizarea de proiecte împreună cu persoane fizice sau persoane juridice din sectorul public, privat și mixt, pe plan local, în colaborare cu autoritățile locale sau cu alte organisme și instituții cu responsabilități în domeniu.
CAP.IX. – FUZIUNEA ȘI DIVIZAREA
Art. 64. Fuziunea și divizarea sunt măsuri excepționale, ce pot fi luate de Adunarea Generală.
Persoanele juridice rezultate în urma fuziunii sau divizării, trebuie să aibă un obiect de activitate identic sau similar cu cel al Asociației.
CAP.X. DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA
Art. 65. Dizolvarea și lichidarea Asociației se face în condițiile prevăzute de lege.
Art. 66. Asociaţia îşi pierde personalitatea juridică în următoarele cazuri:
- prin decizia Asociaţiei, atunci când Adunarea Generală hotărăşte dizolvarea de plin drept:
- când scopul Asociaţiei nu mai poate fi realizat
- când Asociaţia, din cauză de insolvabilitate, nu-și mai poate continua activitatea, fiind nevoită să se lichideze
- când organele de administraţie și control nu mai pot fi constituite, în conformitate cu statutul Asociaţiei
- când numărul asociaţilor a scăzut sub limita fixată de lege prin hotărâre judecătorească
- când scopul sau activitatea Asociaţiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice
- când Asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit.
Art. 67. Când lichidarea Asociației s-a hotărât de către Adunarea Generală, aceasta va numi și lichidatorii care sunt obligați să îndeplinească toate formalitățile cerute de lege.
Oricare ar fi cauza încetării personalitații juridice a Asociației, patrimoniul acesteia va avea destinația pe care o va hotărî Adunarea Generală, dar nu poate reveni unui membru fondator sau altei persoane fizice, ci numai unei alte persoane juridice de drept public sau privat, cu activități similare scopului inițial al Asociației, în condițiile art. 60 din O.G. nr. 26/2000.
CAP.XI. DISPOZIȚII FINALE
Art. 68. Asociația are ștampilă proprie ce se va aplica pe toate documentele emanând de la aceasta.
Art. 69. Asociația are dreptul de a avea însemne proprii (emblema, insigna, drapel). Membrii Asociației au obligația de a purta deschis însemnele stabilite de Adunarea Generală. Defăimarea însemnelor organizației de către un membru atrage excluderea acestuia din Asociație.
Art. 70. Asociaţia se declară împotriva violenţei, a urii de rasă şi a discriminărilor de orice fel. Asociaţia va milita contra unor astfel de manifestări prin toate mijloacele permise de lege.
Art. 71. În sensul prezentului statut, prin majoritate absolută se înțelege jumătate plus unu din voturi.
Art. 72. Cheltuielile de constituire a acestei Asociații vor fi preluate de către Asociație în contul său.
Art. 73. Prezentul statut a fost adoptat în Adunarea Generală, fiind semnat și aprobat de membri, în conformitate cu procesul-verbal întocmit.
Art. 74. Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la asociațiile nonprofit.